onsdag 10 juni 2009

Bokenkät from bokhora.se

Senast köpta inbundna bok: Wow, det minns jag verkligen inte. Jag är mer inne på paperbacks nu... Jo! Köpte Lauren Bacalls och Ingrid Bergmans självbiografier på Myrorna. Ska bli spännande att läsa (om jag orkar).

Senast köpta pocketbok: Anne Brontës Främlingen på Wildfell Hall i storpocket på Åhléns. De reade ute massa med storpocket för förhoppningsvis har de insett att det bara är lurendrejeri som ingen går på.

Favoritgenre: Jag tror inte att jag har någon favoritgenre så där. Men jag gillar böcker i Gaiman-stil, som är realistiska (t.ex. utspelar sig i vår värld) men som blandas med fantasy och skräck. Lite magisk realism. Annars gillar jag böcker som handlar om just böcker eller författare (typ Vindens skugga, Wonderboys).

Ultimata längden på en bok: Jag tror mellan 300-400 sidor är lagom, men om det är en bra bok så får den gärna vara hur lång som helst. Några av mina favoriter är över 900 sidor (Shantaram, Jonathan Strange & Mr Norrell).

Favoritbokhandel: Adlibris är nog den bästa bokhandeln, men jag gillar ju att se böcker i deras fysiska form också, så Akademibokhandeln på Mästersamuelsgatan. Läkarmissionen är annars ett toppenställe att hitta böcker på, utan att bli rånad.

Favoritbibliotek: Jag gillar verkligen Stockholms Universitets bibliotek, framför allt för att man kan smyga in, långt in i biblioteket och få vara lite för sig själv där. Väldigt avstressande på en plats som är ganska kaotisk för övrigt. Annars Hässelby Villastads bibliotek där jag lånade alla hästböcker jag kunde komma åt när jag var yngre.

Favoritplats att läsa (i hemmet): Min fotölj. Eketorp från IKEA, I say no more.

Favoritplats att läsa (utanför hemmet): Nere vid kajen vid Gamla Stan om det är soligt väder. Eller på landet, där är det lite tystare.

Fem författare du alltid köper i inbundet format: Nu köper jag inte så mycket inbundet, nästan inget alls faktiskt. Men Neil Gaiman blir det några av eftersom de oftast kommer ut som inbundna först.

Bästa lässnackset: Smågodis, för det smular inte (tänkte kakor först) och är lätt att skyffla in. Inga chips! Eller choklad som smälter... Viktigast är att det inte lämnar spår efter sig.

Bästa läsdrycken: Äh, inte så noga. Inget varmt antar jag, för jag måste vara så koncentrerad när jag dricker det. Vatten eller juice funkar nog bäst.

Bästa bakgrundsljudet vid läsning: Tystnad eller "naturläten" (alltså vind, fåglar, dämpat prat osv). Inga gräsklippare eller högljudda fjortisar.

När på dygnet läser du helst? Gärna en stund innan jag somnar. Annars när jag har tid, spelar inge roll när. Läste ut Vindens skugga mitt i natten (slutade halv fyra) eftersom jag inte kunde sova.

Bästa bakfylleläsningen: Ingen aning, är ju aldrig bakis.

Bästa kollektivtrafikläsningen: Inget för komplicerat eller högtravande, det måste vara lätt att ta sig in i. Alltså inget Kafka men gärna Stephen Fry.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar