lördag 28 mars 2009

Nötskrikan och Elddansaren

Suck. I dag ska pappa ha sina kompisar på middag. Ja, hans fikakompis och dennes fru i alla fall. Så städandet har varit konstant, jag är trött också och jag hara bara kollat på. För jag får ju inte hjälpa till tydligen. Oh well, de ska sticka på loppis först så då får jag tid att fundera på min litteraturuppsats och läsa Beloved.

Shit, jag lyssnar på Cashs "I've Been Everywhere" och skriver samtidigt och det man håller nästan takten med tangentbordet. Haha, fast det går typ inte att skriva lika fort.

Nu har jag läst ut Bläckdöd!!! OMG, jag är så lättad. Den var helt OK, fast så sjukt lång och hoppig. Väldigt lite av Meggie som var typ huvudpersonen i första böckerna (i Bläckhjärta i alla fall). Sotfinger var i alla fall med mycket, i andra halvan åtminstone... Annars tycker jag författaren på ett fånigt sätt förklarar bort att kvinnor inte kan ta en aktiv del i berättelsen. Det tillåts liksom inte i den medeltida bläckvärlden. Idiotiskt. Tjejerna ska ha långa klänningar, vara helare. sjunga vackra sånger, ha långt hår och laga soppa. När man skriver fantasy har man ju hur mycket frihet som helst, varför inte använda den?

Fast jag tycker fortfarande att citaten i början av varje kapitel är genialiska.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar