måndag 16 mars 2009

Sotfingers brustna hjärta

Nu har jag sett Bläckhjärta! Efter att ha väntat i över ett år så hade jag ganska höga förhoppningar, speciellt med tanke på att bra skådespelare som skulle vara med. Tyvärr var Brendan Fraiser skit. Ja, faktiskt. Och jag gillar honom ändå. Vissa saker kändes töntiga, jag kan tänka mig att det är regissörens fel. Även om boken är en ungdomsbok så känns filmen töntigare. Dessutom var slutet för sliskigt sött för min smak.


Bäst var underbara Paul Bettany. Åh, Sotfinger... Han är verkligen bokens och filmens bästa karaktär, det håller nog alla som har läst boken med om. Det är så sorgligt. Jag älskar beskrivningen av hur Mo har krossat hans hjärta genom att läsa honom in i vår värld. Ja, eller deras värld kanske jag ska säga... Så lite mer angst skulle jag nog vilja ha, mindre Hollywood-slabb.



Helen Mirren är ju sjukt kul också, liksom Jim Broadbent som gör en jättebra Fenoglio. Är så nöjd med vissa karaktär medan andra bara blir löjliga. Jaja, så går det när man ska göra film av bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar