lördag 23 maj 2009

Lördag i Backlura

I dag har jag faktiskt skrivit på min "omskrivna" uppsats! Min Baudelaire-tolkning ur modernitetsperspektiv med kärleken i huvudfokus. Kan det bli mer pretto? Undrar vad läraren tycker, jag fick lite ångest över att jag har stulit själva grejen från min gamla lärare. Fast han har stulit det från Berman, Benjamin och grabbarna. Men ja... I och för sig skriver jag ju en helt egen uppsats och använder referenser så... No problem.



I går gjorde jag misstaget att bildgoogla Anthony Andrews, som spelade Sebastian i Brideshead från 1981. Han har blivit gammal! Vilket man borde vara beredd på, Jeremy Irons är ju inte heller purung. Men min Sebastian... Han är, trots sina brister, odödlig och kommer alltid leva och vara vacker i Afrika bland munkarna i klostret. Det kanske var därför Evelyn Waughn skrev dit honom och lämnade honom där, orörd av åldern som gör Charles Ryder kall och kärlekslös. Men Sebastian finns alltid kvar, oföränderlig och evig. Vilket låter så himla smörigt, men det är sant.

I morgon blir det mer uppsats, undvikande av uppsats och framtvingande av uppsats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar