fredag 15 maj 2009

My desk is my temple

Just nu har jag grunden till (eller ruinerna av) ett litet fort på mitt skrivbord. Med hjälp av några travar böcker och min dator så har jag snart murat in mig själv (väldigt Poe-igt). Mest är det böcker till love-uppsatsen om Baudelaire och kärlek i den moderna staden. Sedan är det mina senaste nyförvärv också. Joyce Carol Oates Blonde, Carson McCullers The Heart is a Lonely Hunter (som jag anser vara en av världens bästa boktitlar, jag kan ha den meningen i huvudet hela dagarna utan att tröttna), Tom Stoppards Rosencrantz & Guildenstern are Dead och Bernard Schlinks The Reader.

Oh, jag längtar till sommaren. För mig börjar nog sommaren officiellt när min sista tenta är klar (1 juni). Visst ska jag jobba men framför allt har jag inget skolarbete hängande över mig jämt och ständigt vilket betyder att jag kan frossa i böcker. Jag hinner aldrig läsa så mycket som jag tror att jag ska kunna, men det stoppar mig inte från att planera att läsa 50 böcker. Viktigast i sommare är Blonde eftersom jag ska på författarträff med Oates på Kulturhuset i juni. Och även Ulysseus och På spaning efter den tid som flytt eftersom de är de böcker som jag aldrig hann läsa klart under littvet-tiden.

Nu ska ju ut och fota körsbärsträdet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar