söndag 17 maj 2009

The Incident

Äntligen har jag sett säsongsavslutningen av LOST och som vanligt avslutades den med en stor smäll. Desmond lyste med sin frånvaro, men hellre lost than dead as I always say. LOST har alltid varit suverän på att skapa cliffhangers och höja ribban ett eller flera snäpp när det går mot maj. Nästa säsong är den sista (ve och fasa!) och börjar inte förrän 2010. Hur ska jag kunna leva utan LOST efter det?

J dök upp. Älskade Js och Xs konflikt! Det är alltid så med LOST, man tror att man äntligen har koll på läget (815-gänget, the Others, Dharma, the hostiles, the other Others etc) men så ändras allting och det tas till en heeelt annan nivå. Väldigt mytisk avslutning. Den där statyn skrämde skiten ur mig, den såg hur läbbig ut som helst.

Jag kan inte komma på någon annan TV-serie som refererar så vilt till religion, historia, litteratur, myter osv som LOST. Det finns alltid något mer under ytan. God is in the details, som man säger. Bara den där färgsymboliken med svart och vitt och ont och gott. Good guys, bad guys. Men min favorit var Js väv, det kändes väldigt ödesgudinne-aktigt. Tänkte på de tre nornorna från nordisk mytologi som sitter och klipper av och väver nya trådar.

Men som vanligt återstår tusen frågor. Som tur är. Jag vill inte ha svar på alla frågor i sista säsongen, jag vill att vissa saker ska få bli ett mysterium. Varför ön är så knasig som den är till exempel. Ingen flasback för det tack. Vissa saker ska bara inte gå att föklara, det är därför de är så fascinerande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar