fredag 1 maj 2009

Mare Kandre den okända

SVT visade en dokumentär om Mare Kandre precis och jag har pinsamt nog aldrig hört talas om henne. Aldrig. Pappa sa att han inte heller visste vem hon var. Vilket är konstigt med tanke på att de som blev intervjuade kallade henne för geni och bara talade gott om henne. Herr Engdahl och Witt-Brattström var helt lyriska, jag som trodde att de var så strama med beröm.

Hur kan jag ha missat henne egentligen? Det finns nog flera anledningar. Dels är jag för ung och dels har jag aldrig varit intresserad av svensk litteratur. Jag har inte heller läst "seriös" litteratur så länge. Trist, men sant. Men ändå... En liten aning borde man ju ha haft?

På tal om litterärt så var det en referens till Prousts "På spaning efter den tid som flytt" i ett avsnitt av Simpsons. Helt crazy. Men coolt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar