måndag 25 maj 2009

Rubinen i dimman

Här går jag och tror att Philip Pullman debuterade med Guldkompassen-serien, men tydligen har gubben hållt på ett tag. I kväll kör SVT del ett av två av "Sally Lockhart" som är baserad på Pullmans "The Ruby in the Smoke" (hur bra titel är det det?!). Med min favorit Billie Piper. Jag vet att många tycker att hon är irriterande, men jag tycker hon är en bra skådespelare. Och hon verkar genuin, vilket är ovanligt. Sedan kanske man inte har så bra minnen av diverse pophits med henne.

Tror jag ska börja samla på bra boktitlar, bara skriva ned dem någonstans. Ibland kan jag gå omkring med titlar i huvudet. Inte analysera dem, utan bara tänka dem. Däremot gillar jag inte "Sagan om..." som alla fantasyböcker blir översatte till på svenska. Usch för sådant! Speciellt om de heter något helt annat på engelska... Skärpning översättare!


1 kommentar:

  1. jag tror att det behövs en ny översättare i sverige, i form av fiffo the miffo! :)

    SvaraRadera