söndag 3 maj 2009

If thou beest born to strange sights, things invisible to see

Det här var inte en bra dag. Men så går det när man antar att man kan göra allting i sista minuten. Viktigast just nu är i alla fall The English Patient och den där novellen av Maupassant. Uh, var det inte han som skrev den där historien om en obelisk? Ljuva minnen från litteraturvetenskapen.

Jag har försökt fundera på ämne för love-uppsatsen, men det går inge vidare. Vad jag skulle vilja göra är att göra en analys av en novell utifrån ordspårket "all is fair in love and war". Egentligen passa Patienten bra för det, men den får jag ju inte använda. Problemet är att hitta en novell som fungerar med det ordspråket. Känns lite omständigt om jag ska börja leta så där specifikt. Kanske en dikt? Jag HATAR att analysera dikter, jag misslyckas alltid med det. Hm... Kanske den där av Donne, um... "Go and catch a falling star". Fast det blir nog mer något åt det misogynistiska (?) hållet.

Nä, jag ska nog bara bläddra på måfå i novellsamlingen och ta den jag hamnar på. Sedan får jag ta det utifrån det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar